Tilbage til Online forløb

Online forløb

Vælg et forløb

Fremtidens robotter


Nu skal du i gang med et sejt og sjovt forløb om robotter!

 

Lidt nyttige informationer

Opgaverne nedenfor skal løses i den rækkefølge, de kommer, og du må ikke springe noget over. Hvis du er i tvivl om en opgave, skal du spørge din lærer, før du går videre.

Du skal flere gange undervejs diskutere spørgsmål med din makker eller din gruppe, så det er smartest, hvis I sidder ved computere ved siden af hinanden. Vælg én i gruppen, der skriver jeres svar til de forskellige spørgsmål ned, så I kan diskutere dem på klassen, når opgaverne er gennemført.

Du skal bruge skitser til nogle af opgaverne. Dem får du af din lærer. De ligger i “Værktøjskassen”.

 

Indledning

Robotter er et område, der bliver forsket mere og mere i. Faktisk er den danske robotproducent Universal Robots for nyligt blevet solgt til et amerikansk selskab for over 1,9 milliarder kroner…

De færreste tænker nok over hvor mange opgaver, der allerede nu udføres af robotter i vores samfund. Når I tænker på robotter, er det nok i højere grad robotter som de to i dette link, der springer i øjnene:

 

R2D2 meets WALL-E

Opgave 1 – Robottens historie

“Robotternes tid er på vej.”

Det udsagn hører man tit på tv eller på nettet. Mange af jer har måske allerede haft små robotkæledyr eller set reklamer for robotter, der kan støvsuge stuen eller slå græsset?

 

Robotter er ikke noget nyt. Faktisk har man bygget primitive robotter i mange hundrede år, ja flere tusinde, hvis man tæller de gamle egyptiske robotter med.

 

Se videoen: Robot Documentary Part 1

Videoen er på engelsk, så få hjælp af din lærer til at forstå, hvad der bliver sagt. Det er dog ikke vigtigt, at du forstår det hele.

Du skal se videoen for at fornemme, hvordan man allerede tidligt lavede “automatons” – altså maskiner, der selv kan udføre små opgaver.

 

Som du nok kunne se, så er ideen om at lave noget, der mekanisk kan hjælpe mennesker, ikke en ny ide. Du så sikkert også, hvordan robotter allerede nu laver biler, sorterer småkager osv.

 

Diskuter følgende med din makker eller gruppe:

– Hvor I jeres hverdag møder I robotter eller maskiner, der er til for at lette arbejdsbyrden for mennesker?

– Hvor meget tid sparer de maskiner, du har i hjemmet, dig mon for?

– Hvilke fordele er der ved nutidens robotter?

– Hvilke ulemper er der ved nutidens robotter?

Opgave 2 – Fremtidens robotter

Mange forskere og eksperter mener, at en stor del af de opgaver, der i dag udføres af mennesker, om få år vil kunne overtages af forskellige typer robotter. For mange er drømmen om fremtidens robotter spændende, men der er også nogen, der frygter robotterne.

I den næste video vil du dog se nogle af de robotter, der er på vej for at hjælpe mennesker:

 

 

10 Amazing Robots That Will Change the World

 

 

 

Som du nok kunne se, er mange robotter lavet ud fra dyrs anatomi – altså så de “ligner” dyr. Andre robotter er lavet, så de ligner os mennesker.

 

Diskuter følgende med din makker eller gruppe:

 

– Hvorfor tror du, man laver robotter, der ligner og bevæger sig som dyr eller mennesker?

– Tag et stykke papir. Tegn nu hver især en robot, der kunne hjælpe dig med at holde orden på dit værelse. Den skal kunne bevæge sig rundt i værelset og fx tage dit vasketøj/sengetøj af og på, kunne støvsuge, vaske vinduer og tørre støv af.

– Sammenlign jeres forskellige robotter. Ligner de hinanden, og er der nogle fællestræk?

Opgave 3 – Kropsdele

Robotter er mange ting.

Vi tænker normalt på robotter som noget, der bevæger sig eller løser en opgave for os.

Men robotteknologi kan på sigt også blive en “del af os”. Mange mennesker, der lever med et handicap eller som mangler en kropsdel, håber på at fremtidens opfindelser kan give dem førligheden tilbage eller mindske deres handicap. Her er et eksempel på hvor langt man er kommet med falske lemmer:

 

“Terminator arm”

 

Her er et andet link, der viser ”sammensmeltningen” af menneske og teknologi:

 

Ny robothånd (fra DR)

 

På sigt tror forskerne, at de kan udskifte mange af kroppens dele med mekaniske dele.

Diskuter følgende med din makker eller gruppe:

– Hvilke fordele og ulemper (hvis nogen), kan du se ved at kunne udskifte lemmer med mekanik?

– Er der grund til at være bange for fremtidens robotsamfund, eller skal man glæde sig til det?

Opgave 3 – Min egen robot

Nu skal du til at designe din helt egen robot.

  • Den skal designes til at kunne udføre en eller flere opgaver i fremtidens samfund.
  • Den behøver ikke at kunne bevæge sig, men du skal kunne beskrive, hvad din robot kan gøre, og hvordan den vil være en vigtig del af fremtidens samfund, hvis den blev bygget, så den virkede.
  • Du skal bruge nogle kopiarket “Mit robotdesign” til opgaven. Du får arket af din lærer.

 

Et eksempel

Billedet herunder viser den flyvende magnetrobot. Den kan løfte ting af metal rundt, f.eks. kan en bil, der er gået i stykker, løftes og flyves til værkstedet. Den kan samle dåser op med sin magnatisme efter en udendørs koncert, transportere små containere rundt mellem fabrikker eller virksomheder osv.

robot

 

Hvis du ikke allerede har en ide til en sej robot, kan du overveje nogle af følgende muligheder:

 

 

“Redningsbot”: En robot, der kan hjælpe mennesker i nød. Hvis et menneske er kommet til skade eller er fanget i uheldigt sted, skal din robot kunne redde og måske bringe vedkommende i sikkerhed.

 

“Affaldsbot”: Mennesker sviner. Lav en robot, der kan hjælpe med at holde vores klode ren. Måske en robot, der samler affald op i storbyerne, eller som kan fjerne gamle cykler og flasker fra åer og havne.

 

“Politibot”: En robot der kan dirigere trafikken, forfølge og fange forbrydere uden at gøre skade på dem eller andre. Udskrive bøder eller hjælpe med at skabe tryghed på vejene om aftenen.

 

“Pædagobot”: En legemaskine, der kan underholde, trøste og hjælpe små børn gennem trafikken på vej til skole.

 

Opgave 4 – Onlinedesign i Tinkercad

Når du har “opfundet” din robot og tegnet din på papir, skal du arbejde videre med din robot, så den får et sejt 3D-design.

Det kan du gøre i programmet Tinkercad. Du må også gerne bruge andre programmer, du kender.

Hvis du ikke kender og kan bruge Tinkercad, bør du se denne film, der forklarer dig, hvordan du kommer godt i gang:

 

 

Når du har lært at bruge Tinkercad, kan du begynde at designe din egen robot i 3D. Du kan se denne video for at få inspiration og gode råd:

 

Kreatip: Lav en robot i Tinkercad

Opgave 4 – Fremstil din robot

Du er nu kommet så lang med din robot, at du kan fremstille en model af den!

Du aftaler med din lærer, hvad du kan og må bruge til at fremstille din robot.

 

Her kan du se, hvordan du fremstiller en robot i flamingo:


Tilbage til Online forløb